Kategorie: Publicistika

Bouřlivá Kristkova noc na Landštejně

Do obřích rozměrů přerostla letošní Kristkova happeningová noc pořádaná minulou sobotu na hradě Landštejně.

Divácký dav mohl mít až kolem pěti stovek návštěvníků, kteří se v zaplněném prostranství tlačili na hradní bránu už dlouho před zahajovací desátou hodinou večer. Počet účinkujících i s pečlivě vybíraným komparzem nečekaně dostoupal až k osmdesátce.

 Bouřlivá Kristkova noc na LandštejněNový soubor třinácti abstraktních obrazů představil veřejnosti malíř, výtvarník, sochař a v této roli především performer Lubo Kristek. Název "Křížová cesta" je záměrnou paralelou k zamyšlení, k úvaze každého z nás nad svým vlastním životem.

Živou scénou se stával postupně celý hrad. Koně s žebřiňákem svižně projely kolem hradeb a smýkaly za sebou na laně živého šaška. To byl první kaskadérský kousek, který zamrazil, ale pozornost rychle přešla na překynuté tvary skoro nahých "modelek", symbol poživačnosti jedoucí z minulosti skrze dnešek byl až zdrcující.

Obraz na hlavním nádvoří vygradoval ve "žrádelní scénu" a těžko bych pro něj hledal popisnější slovo. Stůl zaplněný jídlem kostýmované figury postupně rozmetaly , strhly a rozsápaly i vyvýšené zlaté prase, vařené nazlacené sele, jak jsme se po představení dověděli. Tančící smrtka sklízela svou kořist a na scénu nastoupily baletky.

Děj pomalu přešel do přilehlého románského paláce, kde byla vrcholná scéna, obnovení harmonie, lásky a naděje. Polyfonní hudbu dirigoval vyvýšený Chronos,
Hudebníci seděli vysoko v oknech románské zdi. Výtvarník a performer Lubo Kristek zavěšený na trámu se držel až na pokraj svých tělesných sil. Z pláště pětimetrového chůdce vyšla dívka jako symbol nevinnosti a postava anděla těhotného zlatou klecí vypouští holubici ve chvíli, kdy šašek vyhasíná.

Návštěvníci si mohli postupně prohlédnout obrazový soubor, kde třináctý obraz představuje "Sublimaci zlata" jako symbol mamonu.

Tak masívní návštěvnost nikdo nečekal, mnozí se na hlavní scénu nevměstnali a v přípravách narůstal i počet účinkujících.
Z profesionálních souborů to byli například členové Filharmonie Brno, smíšený pěvecký sbor Kantiléna, operní pěvkyně Karolína Žmolíková, absolventi konzervatoře, v pohybové části programu se představila i primabalerína Národního divadla, absolventky taneční konzervatoře, členové baletní školy a celá řada profesionálních herců.

Autor: Petr Jurák

print Formát pro tisk